ČE, 13. novembra, ob 20. uri
Kino Šiška, mala dvorana
Podoba - Glasba
Tekmovalni program glasbenih videospotov
Ana Šturm
Glasbeni videospot čaka, da ga vzamete resno
Mamica (Mommy, 2014), najnovejši film Xavierja Dolana, tudi pri nas zagotovo sodi med najbolj nestrpno pričakovane filme letošnjega leta. Malokdo pa ve, da je slabo leto pred njim Dolan posnel očarljiv videospot za skupino Indochine, v katerem je počastil francoski novi val. V spotu, ki ga je bilo mogoče videti na lanskem Liffu v posebnem programu Podobe - Glasbe, je mladi kanadski režiser v videospotovskem prizoru uporabil takrat zelo popularen kvadratast format slike, ki ga je nato prenesel tudi na svoj zadnji celovečerec.
Ne, ne gre za naključje. Dejstvo, da med glasbenim videom in filmom obstaja tesno prijateljstvo oziroma most, prek katerega lahkotno prehajajo nove ideje, reference, igralci, režiserji in glasbeniki, se potrjuje tudi v letošnjem izboru najboljših videospotov na Liffu. Med režiserji, ki so se znašli v njem, lahko tako najdemo uveljavljena imena, kot sta Anton Corbijn in Michael Gondry, po predlanskem Time To Dance za skupino The Shoes pa se s še eno videospotovsko mojstrovino Iron Sky vrača tudi Daniel Wolfe, ki je letos v Cannesu predstavil svoj celovečerni prvenec Catch Me Daddy.
Čeprav ima videospot precej dolgo zgodovino, ki sega vse tja do začetkov filma, pa je v kontekstu filmske zgodovine in tudi čisto pragmatičnih distribucijskih možnosti potisnjen povsem na stranski tir. Da ne bo pomote, tu ne govorimo o prevladujočih medijskih (pop)spektaklih, ampak o angažiranih, domiselnih, kakovostnih in večinoma nizkoproračunskih videospotih, ki nastajajo stran od kričečega soja žarometov. Ti videospoti so povsem avtonomne danosti, male mojstrovine, ki so kljub nezavidljivemu položaju vitalne, neposredne in osvobojene prežvečenih obrazcev ter v katerih lahko uživamo, saj še vedno premorejo nekaj svežine, zanimivih slogovnih rešitev, lepote in norosti.
Zakaj govorimo o tem? Ob pisanju tega besedila je v Slovenski kinoteki ravno potekala retrospektiva filmov Normana McLarna, umetnika, animatorja, filmarja, znanstvenika, izumitelja, glasbenika in tehničnega izvedenca, predvsem pa neutrudnega raziskovalca filmskega medija. In ko gledamo njegove filme, ugotovimo, kako zelo živ in poln potenciala ter (še neizkoriščenih) izraznih možnosti je (lahko) film. In prav to živost in željo po večnem odkrivanju novega, po eksperimentiranju, po preizkušanju novih tehnik in izraznih možnosti ter želji po premikanju mej lahko danes opazimo v svetu glasbenega videa.
V zadnjih letih smo poleg vedno novih pripovednih pristopov, mešanja stilov, žanrov, animiranega, igranega, dokumentarnega in eksperimentalnega filma lahko v glasbenem videu opazili tudi vrsto inovativnih tehnoloških pristopov. Videli smo videe, narejene pod mikroskopom ali z radarskimi senzorji, pa videospot, v celoti narejen z magnetno resonanco in Googlovim StreetViewom.
Prav zato je še toliko pomembneje, da ti videospoti niso obsojeni na pozabo v črni luknji svetovnega spleta, ampak so povabljeni, da se v najboljši luči pokažejo tudi na festivalih, v kinodvoranah, na velikem platnu.
Letos se bodo na Liffu videospoti tako prvič pomerili v tekmovalnem programu. Najboljši videospot bo prejel nagrado, zmagovalca pa boste z glasovanjem lahko izbrali obiskovalci sami. Skratka, glasbeni videospoti čakajo, da jih vzamete resno.
Arcade Fire: Reflektor
ZDA, Nizozemska, 2013
režija Anton Corbijn
MGMT: Cool Song No. 2
ZDA, 2013
režija Isaiah Seret
Atoms For Peace: Before Your Very Eyes
VB, 2013
režija Andrew Thomas Huang
Gesaffelstein: Hate or Glory
Francija, 2013
režija Fleur & Manu
Bob Dylan: Like a Rolling Stone
ZDA, VB, Izrael/USA, GB, Israel, 2013
režija/by Vania Heymann
Boggie: Parfüm
Madžarska, 2013
režija Nándor Lőrincz, Bálint Nagy
Young Fathers: Get Up
VB, 2014
režija Graham Hastings, Tim Brinkhurst
Metronomy: Love Letters
Francija, VB, 2014
režija Michel Gondry
Laibach: The Whistleblowers
Norveška, Latvija, Slovenija, 2014
režija Morten Traavik
Sia: Chandelier
ZDA, Avstralija, 2014
režija Sia, Daniel Askill
OK Go: The Writing's On the Wall
ZDA, 2014
režija Aaron Duffy, Damian Kulash Jr., Bob Partington
Jack White: Lazaretto
Francija, ZDA, 2014
režija Jonas & François
Ulrich Forman: I Got You (Under My Skin)
Francija, 2014
režija Garnier/Le Gallo
Paolo Nutini: Iron Sky
VB, 2014
režija Daniel Wolfe
"Weird Al" Yankovic: Word Crimes
ZDA, 2014
režija Jarrett Heather