Bolezni neznanega vzroka v teorijah tradicionalne kitajske medicine

 

izvleček predavanja

mag. Petar Papuga, dr. med.

 

Vprašanje o vzrokih bolezni je eno najbolj perečih v medicini in sodobni družbi, ki si želi izboljšati kakovost življenja in bivanja na našem planetu.
V vsej zgodbi znanstvenega iskanja vzrokov bolezni je verjetno najbolj zavajajoče, da vsak organ in vsako dogajanje v telesu gledamo ločeno od naravnih, čustvenih in okoljskih dejavnikov ali pa vpliv medsebojnega delovanja teh spregledamo ali ignoriramo. Temeljne teorije tradicionalne kitajske medicine že od samega začetka upoštevajo prvine in njihova razmerja kot izhodišče za neravnovesje v telesu.
Ena prvih knjig, ki poglobljeno opisujejo vzroke za nastajanje bolezni in načine njihovega zdravljenja, Notranji vodič ali Nei Jing, razmerje med prvinami v naravi opisuje takole:
»Medsebojni vpliv petih elementov ustvarja skladnost vsega, kar obstaja. Na koncu vsakega leta Sonce sklene svoj krog in se vse znova začne. To lahko primerjamo s prstanom, ki nima začetka in konca.«


      Citat iz Preprostih vprašanj, Nei Jing

 

Vsako leto je prstan vstavljen v nov začetek in se rojeva nova priložnost za ohranjanje harmonije. Nič v naravi ni osamljeno in neodvisno od vseh njenih sestavin z nami vred.

 

Funkcijska področja ter notranje povezave prvin, organov, čutil, gibal in čustev

 

Obdobja razvoja, rasti in prenove so deli dneva in letni časi, v katerih prevladujejo sredobežne moči. To so sončni vzhod in ure vzhajajočega Sonca ter pomlad in poletje.
Obdobja kopičenja in priprave za rast ali prenovo telesa so ure od poldneva do sončnega zahoda ter jesen in zima. Takrat prevladujejo sredotežne moči in so življenjske sile bolj umirjene oziroma obrnjene navznoter.

 

Kroženje biopotenciala in teorija petih elementov

 

Vsi polni organi (jetra, srce, vranica, pljuča, ledvice) so simbolično opisani v prispodobi petih temeljnih prvin, ki ustvarjajo naravo: les – jetra, ogenj – srce, zemlja – vranica, kovina – pljuča, voda – ledvice. Elementi se medsebojno ustvarjajo in hkrati nadzorujejo.
V ustvarjalnem ali proizvajalnem sosledju so jetra – les mati srca – ognja; srce – ogenj je mati vranice – zemlje; vranica – zemlja je mati pljuč – kovine; pljuča – kovina so mati ledvic – vode, ledvice – voda pa mati jeter – lesa itn.
V nadzorovalnem sosledju jetra – les nadzorujejo vranico – zemljo, sočasno pa pljuča – kovina nadzorujejo jetra. Srce – ogenj nadzoruje pljuča – kovino, srce pa nadzorujejo ledvice – voda. Vranica – zemlja nadzoruje ledvice – vodo, njo pa nadzorujejo jetra – les. Pljuča – kovina nadzirajo jetra – les, ta pa nadzoruje srce – ogenj. Ledvice – voda nadzorujejo srce – ogenj in so podrejene vranici – zemlji. Ustvarjalni in nadzorovalni krog sta pri normalnem delovanju telesa uravnovešena. Neravnovesje med njima pomeni začetek bolezni.