Vodomec
Nagrada režiserju najboljšega filma iz sklopa Perspektive po izbiri mednarodne žirije, ki jo podeljuje glavni pokrovitelj festivala Telekom Slovenije, d.d.
Mednarodna žirija: Klaus Eder, Jurica Pavičić, Ida Weiss
Žirija je glavno festivalsko nagrado vodomec soglasno dodelila filmu:
Bojevnica / Woman at War / Kona fer i strid
Režija: Benedikt Erlingsson
Obrazložitev
Zmagovalnemu filmu je uspel redek dosežek v svetovni kinematografiji.
Inteligentna in zabavna komedija se suvereno poigrava z različnimi filmskimi slogi in konvencijami.
Vodomec – posebna omemba 1
Ne bom več luzerka / My Last Year As a Loser
Režija: Urša Menart
Obrazložitev:
Avtorica podeli glas lastni generaciji ter njene težave osvetli s pretanjenim spojem dramatičnosti in humorja.
Vodomec – posebna omemba 2
Tovor / The Load / Teret
Režija: Ognjen Glavonić
Obrazložitev:
Politično drzen in slogovno močan film obravnava osebno odgovornost v vojnem času.
Nagrada FIPRESCI
Nagrado podeljuje mednarodna žirija svetovnega združenja filmskih kritikov in novinarjev.
Mednarodna žirija: Robert Horton, Kristina Kudelova, Jasmina Šepetavc
Stiks / Styx
Režija: Wolfgang Fischer
Obrazložitev
Stiks za svoje izhodišče vzame klasično situacijo moža in morja ter jo dramatično sprevrne: v tem primeru gre za žensko in morje, avantura pa je soočenje z vestjo. Film nas z brezhibnim tempom in telesnostjo vkrca na intenzivno konfliktno potovanje.
Nagrada za najboljši kratki film
Žirija: Igor Bezinović, Tanja Hladnik, Milan Stojanović
Matria
Režija: Álvaro Gago Díaz
Obrazložitev
Za izjemno sposobnost igralcev in ustvarjalcev, da gledalce popolnoma potopijo v dušeče vzdušje enega dne v življenju tovarniške delavke, in za predanost družbeni občutljivosti ter angažiranosti.
Kratki film – posebna omemba
Celica / The Box
Režija: Dušan Kastelic
Obrazložitev
Za impresivno vizualno upodobitev strašljive vizije temačne celice, nepozaben videz likov in poživljajoč smisel za humor.
Zmaj – nagrada občinstva
Občinstvo je z glasovanjem izbiralo svojega favorita, ki prejme nagrado zmaj.
Med 24 filmi je najvišjo povprečno oceno, 4,66, prejel film
Aga
Režija: Milko Lazarov
Pregled vseh filmov, ki jih je ocenjevalo občinstvo
Aga (r: Milko Lazarov) |
4,66 |
Smrt v enem kadru (r: Shin'ichiro Ueda) |
4,62 |
Sarah in Saleem: Prepovedana ljubezen (r: Muayad Alayan) |
4,57 |
Mehko blato (r: Renars Vimba) |
4,57 |
Matangi/Maya/M.I.A. (r: Steve Loveridge) |
4,57 |
Poletne ptice (r: Ciro Guerra, Cristina Gallego) |
4,42 |
Mala bela laž (r: Tomas Alzamora) |
4,37 |
Kristalni labod (r: Darja Žuk) |
4,34 |
Prevajalec (r: Martin Šulik) |
4,32 |
Divja hruška (r: Nuri Bilge Ceylan) |
4,31 |
Dede (r: Mariam Hačvani) |
4,30 |
Molitev (r: Cedric Kahn) |
4,09 |
Dovlatov (r: Aleksej German ml.) |
4,06 |
Reka (r: Emir Baigazin) |
4,04 |
Grozna mama (r: Ana Urušadze) |
3,98 |
Dnevnik mojih misli (r: Ursula Meier) |
3,97 |
Petra (r: Jaime Rosales) |
3,93 |
Mandy (r: Panos Cosmatos) |
3,92 |
Dedinji (r: Marcelo Martinessi) |
3,89 |
Donbas (r: Sergej Loznica) |
3,85 |
Rdeče (r: Benjamin Naishtat) |
3,62 |
Ederlezi vzhaja (r: Lazar Bodroža) |
3,59 |
Sočutje (r: Babis Makridis) |
3,50 |
Iz oči v oči (r: Dustin Guy Defa) |
3,49 |
Nagrada mladinske žirije Kinotrip
Žirija: Aleš Belšak, Tina Jančič, Sara Janežič, Ema Paš in Ajda Rudolf
Jezdec / The Rider
Režija: Chloé Zhao
Obrazložitev
Največji pečat je na nas pustil film, s katerim smo odjezdili v rahločutno zgodbo o preizpraševanju identitete mladega posameznika. Kljub specifičnemu kulturnemu okolju se vsak izmed nas lahko poistoveti z izzivi, s katerimi se sooča ob izgubi svojih sanj. Zaradi pristnega prikaza življenja, iskrene igre in čudovitih posnetkov narave, ki so prava paša za oči, letos Kinotripovo nagrado mladinske žirije podeljujemo filmu Jezdec, režiserke Chloé Zhao.
Projekciji zmagovalnih filmov 29. LIFFa
Ponedeljek, 19. novembra, ob 18. in 20. uri
Projekciji zmagovalnih filmov 29. LIFFa
18.00: nagrada občinstva zmaj
Aga
Režija: Milko Lazarov
20.00: nagrada vodomec
Bojevnica / Woman at War / Kona fer i strid
Režija: Benedikt Erlingsson
Kosovelova dvorana, 6’20, 5’80* €
* mlajši od 25, starejši od 65 let in upokojenci
Sinoči je po projekciji izjemnega družbenokritičnega portreta mlajše generacije Ne bom več luzerka povsem razprodano dvorano Kina Komuna obiskala režiserka in scenaristka Urša Menart. V pogovoru s Tino Poglajen je uvodoma v smehu povedala, da je bila motivacija za zgodbo dekleta, ki mu v neuspešnem iskanju zaposlitve življenje polzi med prsti, v marsičem avtobiografska, »lastne dileme in travme – to je po mojem dost' očitno!«; a hkrati je poudarila, da ima v Sloveniji podobne izkušnje večina mlajše generacije. Razlika v osnovni percepciji izkoriščevalskih razmerij v sodobni družbi in spopadanja z njimi je tako jasna celo iz projekcij filma: medtem ko so mlajši gledalci, ki so največkrat že naleteli težave, kakršne opisuje film, v filmu prepoznali elemente ironije in jih pogosto pospremili z resigniranim smehom, občinstvo srednjih let film običajno navda z obupom.
Moderatorka je izpostavila podobnost s filmom V leru, s katerim je Janez Burger postavil spomenik generaciji, študirajoči v devetdesetih letih. Filma si delita celo producenta (Danijel Hočevar). Tako kot generaciji študentov pa se seveda razlikujeta tudi filma: poleg tega, da »je V leru črno-bel,« je bilo tam »nekaj novega in kul, da ne delaš n'č« ter se ne zanimaš za širša vprašanja, to danes velja že za preseženo in naivno: statusquojevstvo je medtem postalo tako mainstreamovsko, da se mu poskušajo številni mladi zoperstaviti: »Treba je razmišljati ali nekaj storiti.« Na vprašanje o tem, zakaj je večino slovenskega filma po razpadu Jugoslavije zaznamoval konservativnejši odnos do žensk od predhodnih desetletij, je režiserka filma, ki to nedvomno popravlja ponudila nekaj možnih odgovorov: poleg tega, da so scenaristi pogosto »50-letni moški«, naj bi bilo ključno zgledovanje pri pogosto patriarhalnih režiserjih mednarodnih filmskih klasik.
Igralce je večinoma poznala že od prej, glavno igralko Evo Jesenovec, ki je upodobila Špelo, celo že zelo dolgo: pred več kot desetimi leti je prišla na avdicijo za njen študentski film, a je bila tedaj še osnovnošolka. Vloge predvsem zato ni dobila, se je pa režiserki močno vtisnila v spomin; v seriji V dvoje Luke Marčetiča je režiserka našla kar »dve hudi igralki«, in sicer Laro Vouk in Živo Selan. Ko je slednji naklonila drugo glavno vlogo (Suzi), je poudarila režiserka, je bil najtežji del izbiranja zasedbe za njo. Tina Poglajen je izpostavila, da dialogi drugače od številnih slovenskih učinkujejo pristno. Avtorica filma je povedala, da rada piše, kakor govori, vsako vlogo posebej pa so prilagodili posameznim igralcem. Tako je Živa Selan drugače od Eve Jesenovec besedilo v scenariju praviloma spremenila. Poleg tega, je razmišljala Urša Menart, imajo danes mladi igralci, odrasli ob tujih filmih, s tem nekoliko manj težav kot igralci starejših generacij, ki so se formirali predvsem na odrskih deskah. Povedala je, da se prekarnosti in neplačanemu delu (razen pošteno plačanih igralcev), ki jima sicer izstavlja ostro nezaupnico, niso mogli izogniti niti ob snemanju filma.
Urša Menart je priznala, da je konec drugačen, kot so sprva nameravali; zdajšnjega so dodali šele dober mesec pred snemanjem, prenovljena scenarija pa sta dobili le glavni igralki, preostale (ki v zadnjih kadrih niso igrali) pa je spremenjeni konec nekoliko presenetil. Izvirno glasbo (ki je prav tako nadvse sveža) je prispeval skladatelj Simon Penšek, ki ga je sprva najela zlasti za organizacijo zvočne kulise – mislila je namreč, da film sploh ne bo imel glasbe (»sam' t'ko neki čist' mau«). V le dveh tednih pa se je koncept povsem spremenil in nabralo se je precej glasbe, ki je morala zveneti tako, »da bi jo lahko filmski liki dejansko poslušali in jo imeli na svojih USB-jih«. Povedala je, da je tudi – sicer značilno filmski – motiv kolesa avtobiografski in zaupala, da kot »pridruženi član« ravnokar sodeluje pri novem projektu Damijana Kozoleta.
Andraž Jež
Foto Iztok Dimc
Domači na 29. Ljubljanskem mednarodnem filmskem festival
29. Liffe v pregledu aktualne svetovne produkcije posebno pozornost namenja slovenski filmski ustvarjalnosti. Tako smo festival slovesno odprli s premiero slovenskega dokumentarnega filma o Vladu Kreslinu Poj mi pesem režiserja Mirana Zupaniča, sklenili pa ga bomo s slovensko »manjšinsko« koprodukcijo sicer češkega filma Zimske muhe slovenskega režiserja Olma Omerzuja. V tekmovalni program sklopa Perspektive za nagrado vodomec se je uvrstila domača grenko-sladka komična pripoved generacije milenijcev Ne bom več luzerka režiserke Urše Menart – upajmo, da bo očaral mednarodno žirijo. V Predpremierah si bomo lahko ogledali Zgodovino ljubezni, drugi film režiserke Sonje Prosenc, ki čuten pristop združuje s potapljanjem v nadrealističen, skoraj sanjski svet.
Med omenjenimi celovečernimi filmi pa si radovednost in pozornost nedvomno zasluži tudi kratki film Celica Dušana Kastelica, odličnega ustvarjalca animiranega žanra.
Selecting from a range of feature films, the spectators will be able to vote for their favourite picture, which will receive the Audience Award.
Votes can be cast when exiting the cinema or by a mobile phone. The voting via text-messaging has been made possible by Telekom Slovenije, d.d., main Festival sponsor.
Vote for a film by texting the following message to 2929 by 6 a.m.: LIFF (space), film code (space), and your vote from 1 to 5.
Please find the film codes on your admission ticket and on the LIFFE website. Only one vote for a specific film will be accepted from each phone number.
The voting results will be announced on www.liffe.si the following day.
Eligible voters include subscribers to the cellular networks of Telekom Slovenije, and the users of Mobi, Izi, Spar Mobil, Hip mobil and Me2.
Messages will be charged according to operators' relevant pricelists.
Audience Award is presented to best rated film that has not been purchased for Slovenian distribution. This year’s contenders:
Las Herederas (The Heiresses) by: Marcelo Martinessi
La Mentirita Blanca (Little White Lie) by: Tomas Alzamora
Ahlat Agaci (Wild Pear Tree) by: Nuri Bilge Ceylan
Journal de ma tête (Diary of My Mind) by: Ursula Meier
Dovlatov by: Alexei German Jr.
La prière (The Prayer) by: Cedric Kahn
Pajaros de verano (Birds of Passage) by: Ciro Guerra, Cristina Gallego
Ederlezi Rising by: Lazar Bodroža
Mandy by: Panos Cosmatos
Kamera o tomeru na! (One Cut of the Dead) by: Shin'ichiro Ueda
Aga by: Milko Lazarov
Druga strana svega (The Other Side of Everything) by: Mila Turajlić
Person to Person by: Dustin Guy Defa
Matangi/Maya/M.I.A. by: Steve Loveridge
Petra by: Jaime Rosales
Tlmočník (The Interpreter) by: Martin Šulik
Rojo by: Benjamin Naishtat
The Reports on Sarah and Saleem by: Muayad Alayan
Pity by: Babis Makridis
Dede by: Mariam Khatchvani
Donbass by: Sergey Loznitsa
Sashishi deda (Scary Mother) by: Ana Urushadze
Hrustal (Crystal Swan) by: Darya Zhuk
Es esmu seit (Mellow Mud) by: Renars Vimba
Ozen (The River) by: Emir Baigazin